Doel Stichting De Schrijfschool:
Iedereen aan het woord

Stichting De Schrijfschool geeft iedereen in Groot Rotterdam en daarbuiten de kans beter te leren schrijven en meer gelezen en gehoord te worden. We vinden dat schrijfeducatie een onwrikbare positie in zowel onderwijs als de rest van de samenleving verdient. Om die positie te krijgen, willen we kinderen, jongeren en volwassenen méér laten schrijven dan nu gebeurt.

Wie?

Stichting De Schrijfschool staat voor schrijfeducatie en meer schrijfplezier voor iedereen: jong, oud, arm, rijk, vaderlands, moederlands.
Ons stichtingsbestuur bestaat uit cultuursympathisanten en auteurs, en onze partners zijn onder andere: woordkunstenaars, dichters, romanciers en docenten.

Wat?

Stichting De Schrijfschool biedt laagdrempelige, speelse en professionele schrijfeducatie voor zoveel mogelijk mensen. Omdat schrijven behalve een kunstvorm ook ‘gewoon’ een ambacht is, zijn we er van overtuigd dat iedereen beter kan leren schrijven.

Voor wie?

• kinderen en jongeren: schoolgaande jeugd leert zich door goede schrijfeducatie beter uitdrukken;
  • (jong)volwassenen: mensen die veel schrijven zijn mentaal en verbaal weerbaar;
  • nieuwkomers in Nederland: zij voelen zich sneller thuis als ze taliger (kunnen) zijn.
BLAUWE INKT dan cristian padure unsplash scaled

Hoe?

Voor schooljeugd:

Met verschillende bestaande – zoals Kort Rotterdams voor bovenbouw VO – en nog te ontwikkelen projecten zorgen we dat ‘echte schrijvers’ bijdragen aan een helder formulerende en flexibel denkende nieuwe generatie.

Voor (jong)volwassenen:

Het bestaande aanbod in creatieve schrijfeducatie voor schrijfliefhebbers is best groot, maar geld is nog te vaak een drempel; een schrijfcursus van 300 euro is alleen voor modale inkomens te doen. Met hulp van fondsen en subsidies willen we creatieve schrijfeducatie voor meer mensen mogelijk maken.

Voor al onze doelgroepen:

Na goede schrijfeducatie volgt productie: een goed geschreven verhaal, artikel of gedicht is iets om trots op te zijn. Dat werk mag gezien en gehoord worden; we kennen het belang en de vreugde van een – laagdrempelig – podium en de waardering van publiek. Stichting De Schrijfschool zorgt dus voor presentaties van producties. Op papier, online en in het echt.

Partners

Voor zowel schrijfeducatie- als presentatieprojecten en schrijfevenementen werken we samen met vakmensen en instellingen: schrijvers, dichters, schrijfdocenten, schooldirecties, docenten/leerkrachten voortgezet en primair onderwijs, medewerkers cultuureducatie, uitgevers, fotografen, illustratoren, grafisch vormgevers, redacteuren (online) media, boekwinkels, wijk- en ontmoetingscentra, culturele instellingen en podia.

Projectleiders

De organisatie, planning, werving, marketing, administratie, aansturing en relatiebeheer van Stichting De Schrijfschool is in handen van:
    Manou van de Zande: manou@stichtingdeschrijfschool.nl
    Evelyn Strube: evelyn@stichtingdeschrijfschool.nl

Bestuur Stichting De Schrijfschool

Inktpot schaduw scaled

Kort Rotterdams

Een project van Stichting De Schrijfschool is Kort Rotterdams: een Rotterdamse schrijver verzorgt twee schrijflessen tijdens het vak Nederlands (4 havo en hoger). Tussen de twee lessen zitten veertien dagen; in de tussentijd schrijven, schrappen en herschrijven de leerlingen hun eigen korte verhaal. Hun verhalen gaan de wereld in: online, op ambachtelijk papier (bundels, bloemlezingen, magazines) en tijdens voordrachtsevenementen.
Kort Rotterdams is laagdrempelig, bereikt op een eenvoudige manier de pen, het hoofd en het hart van veel jonge Rotterdammers met uiteenlopende achtergronden. Gewoon tijdens de les Nederlands (die dus niet saai hoeft te zijn).

Schrijvers Kort Rotterdams:

Deze schrijvers geven namens Kort Rotterdams les op middelbare scholen:

Foto’s Kort Rotterdams

Foto’s voor de verhalen van Kort Rotterdams: de Rotterdamse fotografen Rafaël Philippen en Marijn de Jong
Bekijk hun nieuwste beeldboek Contact