Kort Rotterdams

– Een Rotterdams fenomeen –

Een project van Stichting De Schrijfschool is Kort Rotterdams. Dit project bestaat sinds 2014. Onder leiding van Rotterdamse schrijvers en spoken word artiesten zoals Michiel Cox, Edwin de Voigt, Neusa Nena Gomes en Tyler Koudijzer schrijven leerlingen uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs een eigen kort verhaal of spoken word bij een foto over Rotterdam(mers). Ze doen dit in twee of drie lessen Nederlands.

BLAUWE INKT dan cristian padure unsplash scaled

Hun gastdocent is een Rotterdamse schrijver, eentje die boeken publiceert, jong debuteerde en dus weet hoe een verhaal werkt. Van hem of haar leren havisten en vwo’ers dat taal meer is dan nevenschikkende voegwoorden, lezen voor de lijst en leren argumenteren. Hoe voel ik me? Hoe zie ik de wereld (van morgen)? Wat wil, kan en moet ik allemaal nog doen?
Dit – onder meer – vangen zij in woorden of lees je tussen de regels door. En wij, van Kort Rotterdams, pakken die verhalen op en verspreiden ze: in speciale Kort Rotterdams-bundels en -magazines, op posters, via social media en op voorleesfeesten.
Schrijven: zo laat je bovenbouwleerlingen hun gedachten ordenen en uiten. Want, iedere gedachte is de moeite waard om te delen. Waarom dan? Voor opluchting, troost, duiding, lol, helderheid, gekkigheid, kracht, een stip aan de horizon, het leren verplaatsen in de ander en/of – wie weet – voor het schrijverschap.

Groot bereik

Verhalen verzinnen, optekenen en vertellen is zo oud als de mensheid zelf. In alle tijden en alle culturen is bijna geen kunstvorm zó toegankelijk, zó persoonlijk en voor zóveel mensen uitvoerbaar als schrijven. Met Kort Rotterdams bereiken we leerlingen met een grote verscheidenheid in culturele achtergronden.

Symbiose

Kort Rotterdams is een symbiose van schrijftalent en kijktalent: Rotterdamse auteurs en spoken word artiesten geven al docerend hun ambacht door en Rotterdamse fotografen inspireren jongeren met hun werk om anders te kijken naar de stad waarin ze wonen en leven.

2020 04 22 5

Schrijvers Kort Rotterdams
Deze schrijvers en spoken word artiesten geven namens Kort Rotterdams les op middelbare scholen:

Scholen

Sinds 2021 biedt Stichting De Schrijfschool het project Kort Rotterdams nieuw onderdak (hiervoor verzorgde onder meer Passionate Bulkboek de organisatie). De doorstart mocht rekenen op warm enthousiasme bij onder meer deze scholen:

• Lyceum Kralingen: “Wat een goed nieuws! V5 kan nog dit jaar, in het nieuwe schooljaar doen we mee met meer klassen”
  • Montessori Lyceum: “[…] laat schrijvers lesgeven in verhalen schrijven, zoals bij het fantastische project Kort Rotterdams”
  • OSG Hugo de Groot: “De Hugo de Groot zegt natuurlijk volmondig ja!”

900 leerlingen

In de schooljaren 2022 – 2024 kregen ruim 900 leerlingen les in het schrijven van een goed verhaal en rake spoken word. Soms als onderdeel van hun schoolvak Nederlands, soms als extra onderwijs.
Vervolgens werd hun werk – het verhaal plus de foto – gevierd: in bundels, magazines, op sociale media en in gesproken woord.

Foto’s 2023
Kort Rotterdams werkt met de mooie foto's van de Rotterdamse fotografen Rafaël Philippen en Marijn de Jong. Hun foto's zijn het startpunt voor de verhalen, gedichten en spoken worden van honderden middelbareschoolleerlingen die meedoen aan Kort Rotterdams.

IMG 9690 meisjes in karretje Rafael
1473 cs onbekende man marijn
IMG 9169 bling E brug Rafael
1475 markthal 2 2023 marijn
IMG 8896 Brienenoordbrug open Rafael
1475 bij de zwartjanstraat 2 2023 marijn
1474 trein marijn
1472 glazenwasser 2 marijn
1472 glazenwasser 1 Marijn
05A9223 singeling Rafael
05A9184 verpakkingen markt Rafael

Eigen stem

Projectleiders Manou van de Zande en Evelyn Strube over Kort Rotterdams:
Spring even mee naar de schoolbanken: een dikke drie- tot vierhonderd Rotterdamse jongeren schrijven in een schooljaar een Kort Verhaal of Spoken Word. Zelf verzonnen, zelf geploeterd, zelf persklaar (nou ja, bijna) gemaakt. Dat hebben ze geleerd van een gelauwerde Rotterdamse schrijver, tijdens het vak Nederlands op school. Op hun eigen Voorleesfeest krijgen ze de veren en loftrompetten die ze verdienen, en als kers op hun schrijftaart nemen ze een parel van een verhalenbundel mee naar huis. Ze zijn ‘gepubliceerd auteur’.

Verhaal in je hand

Hoe breng je jonkies boekenliefde bij? Maak een boek waarin hun eigen werk staat.
Hoe leer je hen de waarde van taal zorgvuldig gebruiken? Nodig ze uit hun eigen stem te vinden en te laten klinken.
Hoe wakker je literair vuur in ze aan? Zet ze oog in oog met schrijvers die hen de hoofdrol geven.
Kost allemaal liefde, tijd en geld – is het allemaal waard. Want een geletterd leven is een beter leven.

PBCF Logo oranje RGB
GR Logo Basis RGB 2021